To SEO αποτελεί συντομογραφία της φράσης Search Engine Optimization και σημαίνει υλοποίηση βέλτιστων πρακτικών και μεθοδολογιών που βοηθούν έναν αλγόριθμο να αναγνωρίζει μια σελίδα ως την απάντηση στην ερώτηση κάποιου χρήστη σε μια δεδομένη μηχανή αναζήτησης, όπως το Yahoo, το Bing και κυρίως η Google. Δεδομένου ότι η Google είναι με διαφορά η δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης, σε αυτό το άρθρο θα επικεντρωθούμε σε αυτή. Ωστόσο, είναι σημαντικό να κρατήσεις υπόψη ότι το SEO μπορεί επίσης να αναφέρεται σε μηχανές αναζήτησης εντός μιας ιστοσελίδας, όπως η βελτιστοποίηση ενός προϊόντος στο Amazon, με σκοπό την εμφάνισή του πριν των υπολοίπων.
Βλέποντας τον ορισμό του SEO, είναι σημαντικό να εστιάσουμε στην ερώτηση χρήστη. Αυτό που εννοούμε με την ερώτηση ενός χρήστη, δεν είναι αναγκαστικά ένα ζήτημα αυτό καθεαυτό, αλλά η πρόθεση αναζήτησης. Για παράδειγμα, αν ένας χρήστης πληκτρολογήσει “φωτογραφίες με γάτες”, αυτό το οποίο αναζητεί είναι απλά εικόνες από γάτες. Ως εκ τούτου, αυτό είναι που θα του δείξει η Google, και ο αλγόριθμος της Google έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να απαντά αποδοτικά στην πρόθεση της αναζήτησης κάθε χρήστη.
Σε ό,τι αφορά τη σελίδα, ως ιδιοκτήτης ενός ιστότοπου θέλεις να προσελκύσεις επισκέπτες, για να τους παρέχεις συγκεκριμένες πληροφορίες ή για να τους πουλήσεις το προϊόν / υπηρεσία σου κλπ. Το “traffic” αυτό, μπορεί να είναι organic ή paid. “Organic traffic” είναι όρος του marketing για τους χρήστες οι οποίοι επισκέπτονται μια ιστοσελίδα μέσω των αποτελεσμάτων μιας αναζήτησής τους στην εκάστοτε μηχανή αναζήτησης (ή “Googlάροντάς” το). Είναι διαφορετικό από την πληρωμένη επισκεψιμότητα, η οποία είναι traffic που αποκτάται μέσω ηλεκτρονικών διαφημίσεων, μέσω των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης (social media) ή της επισκεψιμότητας των παραπομπών (referral traffic).
Πώς λοιπόν βελτιώνεις το organic traffic; Όπως αναφέραμε πριν, η Google χρησιμοποιεί έναν περίπλοκο αλγόριθμο, ο οποίος συνεχώς αλλάζει, ώστε να προσδιορίσει ποιοι ιστότοποι, σελίδες και άρθρα απαντάνε καλύτερα σε ένα σκοπό αναζήτησης του χρήστη. Οι παράγοντες περιλαμβάνουν την τοπική συνάφεια, τη βαρύτητα ή την αξιοπιστία των ιστοσελίδων, την ποιότητα του περιεχομένου και γενικότερα τον τρόπο με τον οποίο η δομή του εκάστοτε ιστότοπου είναι φιλική προς το SEO.
Πριν δούμε πιο αναλυτικά πώς δουλεύει το SEO ας μοιραστούμε ένα εντυπωσιακό fact: το 75% των αναζητήσεων δεν φτάνουν ποτέ στη δεύτερη σελίδα. Επομένως, όσο πιο πάνω είσαι στην πρώτη σελίδα, τόσο μεγαλύτερο είναι το μερίδιο των χρηστών που θα σε επιλέξει για το δεδομένο keyword!
Πώς δουλεύει το SEO;
Υπάρχουν διάφορα γρανάζια που βοηθούν στο καλό SEO και τον κύριο στόχο που δεν είναι άλλος από το να γίνει μια σελίδα φιλική στον αλγόριθμο της Google. Θα εξετάσουμε δύο κύρια μέρη, το περιεχόμενο και την τεχνική βελτιστοποίηση. Δυστυχώς, αυτό είναι μόνο ένα άρθρο και όχι ένα πλήρες μάθημα SEO, ως εκ τούτου θα σου δώσουμε μόνο μια πολύ βασική ιδέα για το τι αφορούν αυτά τα δύο μέρη και γιατί είναι σημαντικά.
Περιεχόμενο
Είναι σημαντικό να κάνεις μια αναζήτηση των λέξεων-κλειδιών (keyword research) που έχουν να κάνουν με τα θέματα που κυριαρχούν την ιστοσελίδα σου. Υπάρχουν πολλά δωρεάν εργαλεία τα οποία μπορείς να χρησιμοποιήσεις ώστε να προσδιορίσεις τους όρους της μηχανής αναζήτησης / search engine terms (keywords) και τον μηνιαίο όγκο αναζητήσεων τους, όπως το Google’s Keyword Planner.
Πίσω από κάθε λέξη-κλειδί, είναι σημαντικό να αναρωτιέσαι ποια ήταν η πρόθεση του χρήστη. Έτσι θα προσδιορίσεις αν έχει αξία για τη σελίδα σου αλλά και πώς θα μπορούσες να τη συμπεριλάβεις σε αυτή. Τι πραγματικά έψαχνε ο χρήστης; Για παράδειγμα, τα keywords “σαμπουάν για σγουρά μαλλιά” και “τα καλύτερα σαμπουάν για σγουρά μαλλιά” ίσως φαίνονται παρόμοια, αλλά στην πραγματικότητα είναι διαφορετικά. Στην πρώτη περίπτωση, ο χρήστης ψάχνει ένα προϊόν που ταιριάζει στην ανάγκη του. Στη δεύτερη, αναζητούνται ευρύτερες πληροφορίες για τον συγκεκριμένο τύπο προϊόντος, ώστε να εντοπιστεί τελικά ένα προϊόν που καλύπτει καλύτερα τις ανάγκες του χρήστη. Άρα, αν μέσα από τη σελίδα σου πουλάς σαμπουάν, η πρώτη λέξη-κλειδί είναι σχετική με τις σελίδες των προϊόντων σου. Η δεύτερη, είναι σχετική με το blog σου. Μπορείς λοιπόν να επιλέξεις να δημιουργήσεις ένα άρθρο στο blog σου που να απαντά σε αυτή την ερώτηση. Έτσι, θα προσελκύσεις και αυτούς τους χρήστες!
Αφού ολοκληρώσεις την αναζήτηση των keywords και εντοπίσεις αυτά που σε ενδιαφέρουν, είναι σημαντικό να τα χρησιμοποιήσεις σωστά. Πολλοί μπαίνουν στον πειρασμό να συμπεριλάβουν στο περιεχόμενο τους όσο περισσότερες λέξεις-κλειδιά μπορούν, το οποίο είναι γνωστό ως “keyword stuffing”. Πρόκειται για μια πολύ ξεπερασμένη τακτική που σήμερα τιμωρείται από τον αλγόριθμο της Google. Τα keywords θα πρέπει να προστίθενται φυσικά και συντηρητικά έτσι ώστε να μην διαταράσσεται η ροή και η ποιότητα του κειμένου. Ο πιο σημαντικός παράγοντας όσον αφορά το περιεχόμενο για SEO, είτε πρόκειται για τις κύριες σελίδες σου, είτε για τις σελίδες υπηρεσιών, είτε για το blog, είναι η εμπειρία του χρήστη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αν το περιεχόμενό σoυ είναι καλό και εύκολο να διαβαστεί, οι επισκέπτες θα παραμείνουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στο site σου και το ποσοστό εγκατάλειψης (bounce rate) θα είναι χαμηλό. Επίσης, είναι πιθανότερο να πλοηγηθούν σε περισσότερες σελίδες στον ιστότοπό σού. Αυτοί είναι όλοι πολύ σημαντικοί παράγοντες καθώς η Google θέλει να παρέχει στο κοινό της ποιοτικό περιεχόμενο, που αρέσει στον χρήστη που το αναζήτησε.
Τεχνική βελτιστοποίησης
Η τεχνική βελτιστοποίησης στο SEO, είναι ουσιαστικά η πράξη βελτίωσης του τρόπου με τον οποίο ένας ιστότοπος αλληλεπιδρά με τον αλγόριθμο της Google, διασφαλίζοντας ότι το περιεχόμενό του είναι εύκολο να εντοπιστεί και να κατανοηθεί από την Google, καθώς και ότι η συνολική εμπειρία του χρήστη σε έναν ιστότοπο είναι ευχάριστη.
Όσο πιο ευχαριστημένος είναι ένας επισκέπτης από το site σου, τόσο περισσότερα θετικά σημάδια θα λαμβάνει η Google. Η ευχαρίστηση θα αποτυπωθεί στη μέση διάρκεια των συνεδριών (average session duration), στις προβολές σελίδων ανά συνεδρία (pages views per session) και στο ποσοστό εγκατάλειψης (bounce rate). Εάν κάποιος μείνει στη σελίδα για για λίγα δευτερόλεπτα και έπειτα φύγει, αυτό σημαίνει ότι δεν βρήκε αυτό που έψαχνε. Είτε σε όρους περιεχομένου είτε σε όρους ποιότητας.
Επίσης, η Google τείνει να αποφεύγει να κατατάσσει ψηλά στα αποτελέσματά της ιστοσελίδες με πολλά τεχνικά θέματα. Πολλά links που δεν οδηγούν πουθενά, αργή ταχύτητα φόρτωσης σελίδων ή οποιαδήποτε άλλα σχετικά τεχνικά ζητήματα, είναι επιζήμια για την εμπειρία του χρήστη.
Ένας παράγοντας που παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο, είναι να είναι φιλική μια σελίδα στα κινητά. Το 2019, το 61% όλων των αναζητήσεων της Google προήλθε από κινητά. Ως εκ τούτου, η Google έδωσε ακόμα μεγαλύτερη βάση στο πόσο φιλικός είναι ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας για κινητές συσκευές.
Τέλος, κάτι άλλο που πρέπει να κάνεις αν δεν το έχεις κάνει ήδη, είναι να δημιουργήσεις και να υποβάλεις έναν ακριβή χάρτη ιστότοπου στην Google Search Console. Ο χάρτης ιστότοπου (sitemap) είναι τα “περιεχόμενά” του. Μια πλήρης λίστα με τις σελίδες που περιλαμβάνονται σε αυτόν. Η Google ανιχνεύει και εμφανίζει ευκολότερα αποτελέσματα από sites που έχουν sitemap.
Επίλογος
Υπάρχουν πολλές προηγμένες τεχνικές για SEO και άλλα σημεία που είναι σημαντικά, αλλά φυσικά δε μπορούσαν να αναλυθούν στα στενά όρια ενός άρθρου. Ελπίζουμε ωστόσο, να σε βοηθήσαμε να κατανοήσεις τι είναι το SEO και πώς λειτουργεί σε ένα βασικό επίπεδο.
Πηγή : www.papaki.com