Τα Facebook Ads και τα Google Ads είναι οι δυο δημοφιλέστερες pay-per-click διαφημιστικές πλατφόρμες.
Τα Google Ads έχουν τη δυνατότητα προβολής διαφημίσεων στο κανάλι του Search, με τα Search Ads, τα οποία στοχεύουν σε συγκεκριμένες λέξεις – κλειδιά (με τις διαφημίσεις να εμφανίζονται ανάμεσα στα οργανικά αποτελέσματα των αναζητήσεων στη Google), στο κανάλι του YouTube (οι διαφημίσεις εμφανίζονται κατά τη διάρκεια των videos και σε άλλα σημεία της οθόνης) και στο κανάλι του Display (οι διαφημίσεις εμφανίζονται, κυρίως, σε ιστοσελίδες που φιλοξενούν Google Ads).
Τα Facebook Ads εμφανίζονται στα social feeds σε Facebook & Instagram, σε stories, στο Messenger, και σε άλλα σημεία της πλατφόρμας (όπως, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια αναπαραγωγής video). Στοχεύουν σε χρήστες με συγκεκριμένα δημογραφικά στοιχεία, βάσει συμπεριφορών και προτιμήσεων.
Κάθε διαφημιστική πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί, ώστε να εξυπηρετεί το ίδιο πράγμα, την αύξηση του brand awareness και των πωλήσεων.
Facebook Ads vs Google Ads: Πώς λειτουργούν
Ενώ και οι δυο πλατφόρμες βασίζονται στο pay-per-click (PPC), η κάθε μία δουλεύει με διαφορετικό τρόπο, βάσει των αναγκών κάθε επιχείρησης και της στρατηγικής προσέγγισης που επιλέγει για την προβολή της.
Πώς λειτουργούν τα Facebook Ads
Το Facebook αποτελεί τη μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, με 2,3 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες, παγκοσμίως.
Προσφέρει στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να διαφημίζουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους στο μεγαλύτερο social network του κόσμου. Σύμφωνα με έρευνες, ο Οκτώβριος του 2018 βρήκε 5.8 εκ. ενεργούς χρήστες στην Ελλάδα, δηλαδή, το 49.4% του πληθυσμού!
Είναι γεγονός ότι οι χρήστες του Facebook δεν αναζητούν ενεργά ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Bρίσκονται σε μια social media πλατφόρμα, η οποία έχει δημιουργηθεί για να φέρνει κοντά ανθρώπους από όλο τον κόσμο, να ενισχύει την επικοινωνία και τη διαδραστικότητα μεταξύ των χρηστών του και να παρέχει ευχάριστο περιεχόμενο, χωρίς να εστιάζει στην επιθετική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.
Αυτό σημαίνει ότι το Facebook διαθέτει μια πληθώρα από δεδομένα για τους χρήστες του, που φτάνει σε άκρως λεπτομερές επίπεδο (π.χ. οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, φύλο, ενδιαφέροντα, επαγγελματική κατάσταση και άλλα), τα οποία αξιοποιεί, για να τους προσφέρει το κατάλληλο περιεχόμενο και τις κατάλληλες προτάσεις περιεχομένου.
Η στόχευση του κοινού στο Facebook και η βαρύτητα στο εικαστικό των διαφημίσεων είναι αυτά που το ξεχωρίζουν πραγματικά από τα Google Ads.
Το Facebook προσφέρει στους διαφημιζόμενους ολοκληρωμένες επιλογές στόχευσης -συμπεριλαμβανομένων των προαναφερόμενων δεδομένων, των ενδιαφερόντων, αλλά και online συμπεριφορών- που ευθυγραμμίζονται στενά με το περιεχόμενο της διαφήμισης.
Αυτό είναι που κάνει τη διαφήμιση στο Facebook αποτελεσματική, παρά το γεγονός ότι το κοινό δεν έχει το ίδιο επίπεδο αγοραστικής πρόθεσης, όπως στα Google Ads, τα οποία θα αναφέρουμε στην αντίστοιχη ενότητα.
Ως μέρος της διαδικασίας δημιουργίας διαφημίσεων, οι επιχειρήσεις επιλέγουν έναν προϋπολογισμό διαφημίσεων, το μέρος όπου θα εμφανιστούν, ή αλλιώς “placement” (π.χ. Σε Instagram ή / και Facebook, στο Facebook Messenger, ανάμεσα σε άρθρα κ.λπ.), τη στόχευση του κοινού και, τέλος, τη διάρκεια της καμπάνιας.
Το στοχευμένο κοινό ορίζεται από τα δημογραφικά στοιχεία, τα ενδιαφέροντα και τη συμπεριφορά των χρηστών, τόσο εντός της πλατφόρμας (π.χ. αν είναι likers της εταιρικής Facebook σελίδας σου, ή αν έχουν αλληλεπιδράσει με τα videos της), όσο και εκτός (π.χ. επισκέπτες συγκεκριμένων σελίδων του site σου ή επισκέπτες που έχουν δει συγκεκριμένα προϊόντα ή / και προϊοντικές κατηγορίες του ηλεκτρονικού σου καταστήματος), αλλά και από άλλες ενέργειες των χρηστών στην πλατφόρμα του Instagram.
Οι διαφημίσεις αυτές δημιουργούνται, χρησιμοποιώντας την πανίσχυρη διαφημιστική πλατφόρμα του Facebook, Facebook Ad Manager, και εμφανίζονται στο κοινό που έχεις ορίσει.
Όταν σχεδιάζονται προσεκτικά και στοχεύουν με σωστά κριτήρια, τα Facebook Ads μπορούν να δημιουργήσουν σε μεγάλο βαθμό αγοραστική πρόθεση στον καταναλωτή και, στο τέλος, να τον οδηγήσουν στην αγορά.
Πώς λειτουργούν τα Google Ads
Η Google είναι, κυρίως, γνωστή ως μηχανή αναζήτησης που δίνει στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να προβάλλονται στο δίκτυο της με διαφημίσεις.
Όσον αφορά στα Google Search Ads, εμφανίζονται, κυρίως, στην κορυφή των σελίδων αποτελεσμάτων αναζήτησης (αλλά και στο τέλος), σχεδόν με την ίδια μορφή με τα οργανικά αποτελέσματα.
Η πρόθεση του κοινού είναι αυτό που κάνει τα Google Ads να ξεχωρίζουν από τα Facebook Ads.
Στην Google, οι χρήστες αναζητούν ενεργά ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, ή την απάντηση σε μια συγκεκριμένη ερώτηση.
Εάν μπορείς να παράσχεις τις ακριβείς πληροφορίες που αναζητούν, τότε θα δώσεις μεγαλύτερη αξία στο καταναλωτικό κοινό, δημιουργώντας παράλληλα μια καλή εντύπωση για το brand σου.
Σε αντίθεση με τα Facebook Ads, οι διαφημίσεις της Google ενεργοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από λέξεις-κλειδιά και όρους αναζήτησης.
Στην πραγματικότητα, οι διαφημίσεις εμφανίζονται με βάση τις λέξεις-κλειδιά που αναζητούνται από το χρήστη και κατατάσσονται με κριτήριο μια πληθώρα παραγόντων, όπως η συνάφεια της διαφήμισης, η ποιότητα της landing page, η πιθανότητα να κάνει κλικ ένας χρήστης στη διαφήμιση και, φυσικά, ο τρόπος με τον οποίο αυτές οι λέξεις-κλειδιά σχετίζονται με το περιεχόμενο της αναζήτησης.
Για να δημιουργήσεις μια διαφήμιση στην Google, ως διαφημιζόμενος, θα πρέπει να διαθέτεις ένα Google Ads λογαριασμό και, τότε, θα μπορείς να δημιουργήσεις τις δικές σου διαφημιστικές καμπάνιες, βάσει των στόχων της επιχείρησής σου.
Οι διαφημίσεις δημιουργούνται στο περιβάλλον του Google Ads Manager, που δεν φημίζεται ιδιαίτερα για τη φιλικότητα προς το χρήστη.
Ωστόσο, οι διαφημιζόμενοι μπορούν να δημιουργήσουν αρκετά γρήγορα μια διαφήμιση με δικά τους κείμενα και περιγραφές.
Επίσης, τα Google Ads σού δίνουν τη δυνατότητα να διαφημιστείς σε άλλες πλατφόρμες της Google, όπου οι διαφημίσεις εμφανίζονται σε μορφή βίντεο, εικόνας και κειμένου, όπως στο YouTube, αλλά και στο Display κανάλι, το οποίο αποτελείται από ιστοσελίδες του διαδικτύου που είναι συμβατές με τη φιλοξενία διαφημίσεων της Google.
Facebook Ads vs Google Ads: Πότε να χρησιμοποιήσεις το καθένα
Τα Facebook Ads και τα Google Ads είναι κατάλληλα για διαφορετικά αγοραστικά στάδια του καταναλωτή.
Συνήθως, τα Facebook Ads χρησιμοποιούνται για να δημιουργήσουν αγοραστική πρόθεση στον καταναλωτή, γνωστοποιώντας την επιχείρηση σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται ή είναι πιθανόν να ενδιαφερθούν για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της, ώστε να τους οδηγήσει στην αγορά, ενώ τα Google Ads προτιμώνται για να εκμεταλλευτούν την υπάρχουσα αγοραστική πρόθεση προϊόντων και υπηρεσιών, τα οποία οι χρήστες αναζητούν ενεργά στο δίκτυο της Google, με στόχο την αύξηση των πωλήσεων.
Αυτό που προτείνεται είναι ο συνδυασμός και των δυο, για μια ολοκληρωμένη digital παρουσία στο διαδίκτυο, με τα μέγιστα οφέλη για την επένδυσή σου.
Πότε να χρησιμοποιήσεις Facebook Ads
Τα Facebook Ads είναι κατάλληλα για επιχειρήσεις που θέλουν να δημιουργήσουν αγοραστική πρόθεση για προϊόντα, υπηρεσίες, αλλά και να αυξήσουν την αναγνωρισιμότητα του brand name τους, ειδικά σε νέα, αλλά όχι μόνο, κοινά, που ενδεχομένως να μην γνωρίζουν την ύπαρξή τους.
Ταυτόχρονα, με τις εκτεταμένες δυνατότητες στόχευσης κοινών και με τη χρήση ελκυστικών εικαστικών, video και διαφορετικών τύπων διαφημίσεων, η πλατφόρμα καθίσταται ένα εξαιρετικό μέσο για πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών, σε συνδυασμό πάντα με τις βέλτιστες πρακτικές.
Το Facebook επιτρέπει στους διαφημιζόμενους να παρουσιάζονται γρήγορα και συνοπτικά στο κοινό – στόχο τους, με μια πληθώρα από είδη διαφημίσεων, όπως βίντεο, εικόνες, Carousel Ads, Μessenger Αds, Ιnstagram Αds, stories και άλλα.
Πότε να χρησιμοποιήσεις Google Ads
Τα Google Ads είναι κατάλληλα για επιχειρήσεις με προϊόντα ή υπηρεσίες τα οποία οι χρήστες γνωρίζουν ότι χρειάζονται και αναζητούν ενεργά.
Αυτές οι διαφημίσεις απευθύνονται, κυρίως, στους χρήστες που βρίσκονται στο στάδιο της αγοράς, επομένως το κείμενο της διαφήμισης θα πρέπει να είναι συνοπτικό, σαφές και να τονίζει τα πλεονεκτήματα ενός προϊόντος ή υπηρεσίας, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη επιτυχία.
Η Google, πέρα από τις διαφημίσεις κειμένου, σου παρέχει και τη δυνατότητα να στοχεύεις στο κοινό της με τη χρήση εικαστικών και video, μέσω των Display Αds, ώστε οι ενέργειές σου να αποφέρουν τα καλύτερα αποτελέσματα.
Συνηθισμένες ερωτήσεις
Τι κοστίζει περισσότερο: τα Google Ads ή τα Facebook Ads;
Η σωστή απάντηση είναι “εξαρτάται”, αφού οι παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό κόστος είναι αρκετοί, όπως ο κλάδος της επιχείρησης, ο ανταγωνισμός, η ποιότητα της και των διαφημίσεων, καθώς και η εποχικότητα.
Η χρήση των βέλτιστων πρακτικών και στις δυο πλατφόρμες, η ανάλυση της αγοράς και των ανταγωνιστών, η δόμηση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής είναι στοιχεία που μειώνουν το κόστος της διαφήμισης και την καθιστούν πιο αποδοτική, ασχέτως πλατφόρμας.
Προτείνεται η συμβολή ενός εξειδικευμένου συνεργάτη των Google και Facebook Ads, που γνωρίζει την εφαρμογή των βέλτιστων τεχνικών, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη απόδοση.
Είναι τα Google Ads καλύτερα από τα Facebook Ads;
Η αλήθεια είναι ότι οι δύο αυτές πλατφόρμες δεν είναι φτιαγμένες για να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, αλλά για να αλληλοσυμπληρώνονται και να προσφέρουν τη δυνατότητα της ολοκληρωμένης παρουσίας μιας επιχείρησης στον digital κόσμο.
Επομένως, είναι λάθος να ισχυριστεί κάποιος ότι η μια πλατφόρμα είναι καλύτερη από την άλλη, καθώς παρέχουν δυνατότητες προβολής σε διαφορετικά κανάλια, με διαφορετική μορφή στόχευσης και δημιουργικών (σε διαφορετικά αγοραστικά στάδια).
Είναι αποτελεσματικά τα Google Ads;
Τα Google Ads παρέχουν στις επιχειρήσεις έναν αποτελεσματικό τρόπο να φτάσουν στους καταναλωτές, μέσω της δύναμης του Search, του Display και του YouTube.
Η αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων διαφέρει, με βάση το ίδιο το προϊόν και τον κλάδο, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη στρατηγική της καμπάνιας, το περιεχόμενο της διαφήμισης, τη στόχευση και τις τεχνικές προδιαγραφές της ιστοσελίδας.
Είναι αποτελεσματικά τα Facebook Ads;
Ισχύει λίγο-πολύ ό,τι αναφέρεται και παραπάνω.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχει το ενδεχόμενο να χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να δημιουργήσεις πωλήσεις μέσω των Facebook Ads, καθώς οι χρήστες δεν αναζητούν ενεργά τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου.
Η επιτυχία μιας στρατηγικής στα Facebook Ads εξαρτάται από το στόχο που ορίζει η εκάστοτε επιχείρηση, τα προϊόντα της, τον κλάδο στον οποίο ανήκει, την εποχικότητα, αλλά και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Τα Facebook Ads παρέχουν διαφορετικούς στόχους για τις ανάγκες μιας επιχείρησης, όπως Brand Awareness, Conversions (πωλήσεις), Engagement, Store Visits και άλλα.
Επομένως, οι διαφορετικοί στόχοι και ανάγκες κάθε επιχείρησης καθορίζουν τη στρατηγική της στο Facebook, με βασικό στόχο τη σωστή στόχευση κοινού και τη χρήση υψηλής ποιότητας δημιουργικών.
Υπάρχει ελάχιστο ποσό που πρέπει να επενδύσω;
Όχι, δεν υπάρχει ελάχιστο ποσό προς επένδυση στις δυο πλατφόρμες.
Ωστόσο, αρκετοί νεοεισερχόμενοι στο χώρο του pay-per-click, αναμένουν αισιόδοξα αποτελέσματα με κόστος που θεωρούν ότι είναι αρκετό για την επιχείρησή τους, αλλά δεν είναι αρκετό με βάση τον κλάδο, κάτι που συνήθως οδηγεί σε σπατάλη των χρημάτων χωρίς αποτέλεσμα.
Αυτό σημαίνει μηδέν στρατηγική και μη χρήση βέλτιστων πρακτικών.
Πριν αποφασίσεις να επενδύσεις χρήματα σε μία από τις πλατφόρμες αυτές, σιγουρέψου ότι έχεις κάνει την κατάλληλη έρευνα ανταγωνισμού, γνωρίζεις καλά τους στόχους που θες να πετύχεις, καθώς και τους πόρους που πρέπει να διαθέσεις για την υλοποίηση της στρατηγικής.
Συνοψίζοντας: Facebook Ads vs Google Ads
Τα Google Ads και τα Facebook Ads αποτελούν δυο πανίσχυρες διαφημιστικές πλατφόρμες, που μπορούν να εξυπηρετήσουν επιχειρήσεις από κάθε κλάδο.
Κατά την αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων και πιθανών εφαρμογών κάθε λύσης, θα πρέπει οι δυο πλατφόρμες να θεωρούνται ως συμπλήρωμα η μια της άλλης και όχι ανταγωνιστικές.
Μερικοί άνθρωποι επιμένουν να συγκρίνουν τα Facebook Ads με τα Google Ads στο Display κανάλι, ενώ, όμως, οι δυο πλατφόρμες μοιράζονται κάποιες ομοιότητες, οι τρόποι με τους οποίους έχουν εξελιχθεί, το κοινό στο οποίο απευθύνονται και το περιβάλλον στο οποίο εμφανίζονται τις έχουν καταστήσει ανεξάρτητες μεταξύ τους, αλλά και συμπληρωματικές, ταυτόχρονα!
Η αξιοποίηση της δύναμης τόσο του paid search, όσο και του paid social είναι μια εξαιρετικά αποτελεσματική στρατηγική διαφήμισης.
Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα πλεονεκτήματα της αντίστοιχης πλατφόρμας, αλλά και του μοναδικού κοινού που εξυπηρετεί (για παράδειγμα, δεν θα συναντήσεις ποτέ διαφημίσεις Google μέσα στο Facebook ή το Instagram, δεδομένου ότι η Google μπορεί να τοποθετήσει διαφημίσεις της μόνο σε ιστοσελίδες οι οποίες το επιτρέπουν και έχουν υλοποιήσει την αντίστοιχη διασύνδεση).
Η κακής ποιότητας διαφήμιση, είτε στη μια είτε στην άλλη πλατφόρμα, μπορεί να οδηγήσει σε σπατάλη χρημάτων χωρίς αποτέλεσμα.
Αν δεν γνωρίζεις πολλά για την pay-per-click διαφήμιση, μπορείς να απευθυνθείς σε ένα εξειδικευμένο Digital marketing agency, για να σε βοηθήσει στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση μιας στρατηγικής εξατομικευμένης για τη δική σου επιχείρηση σε Facebook Ads ή/και Google Ads.