Η Google δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη search engine, που εξυπηρετεί δισεκατομμύρια αναζητήσεις κάθε μήνα, αλλά και η μεγαλύτερη… μηχανή προβολής διαφημίσεων στον κόσμο, μέσω του δικτύου της, Google Display Network – GDN.
Σύμφωνα με την εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ SEMrush, το δίκτυο display τής Google, προβάλλει διαφημίσεις σε περίπου 2 εκατομμύρια websites και 650.000 εφαρμογές. Επίσης, έχει 210 εκατομμύρια μοναδικούς χρήστες σε μηνιαία βάση στις ΗΠΑ, ενώ παγκοσμίως έχει μερίδιο χρηστών που φτάνει το 90%…
Ο αριθμός των χρηστών είναι τεράστιος και εδώ τίθεται το σημαντικό ερώτημα: Πώς γνωρίζει η Google ποιες διαφημίσεις θα προβάλλει σε κάθε χρήστη και τις εξατομικεύει κατάλληλα και εύστοχα; Ας εξετάσουμε με τη σειρά όλες τις μεθόδους.
Προφίλ εξατομίκευσης
Η Google πραγματοποιεί το μεγαλύτερο μέρος της καταγραφής της μέσω του λογαριασμού κάθε χρήστη. Εάν είστε συνδεδεμένοι στο λογαριασμό σας μέσω του smartphone σας ή του browser σας, η Google συγκεντρώνει πολλά δεδομένα! Εάν θέλετε να δείτε ποια δεδομένα συλλέγει, μπορείτε να επισκεφτείτε τη σελίδα Ρύθμισης Διαφημίσεων. Εξορισμού, η επιλογή της Εξατομίκευσης Διαφημίσεων είναι ενεργή.
Κατηγορίες ενδιαφέροντος
Στη σελίδα που αναφέραμε παραπάνω υπάρχουν τέσσερις βασικές κατηγορίες ενδιαφερόντων, ενώ ο πλήρης κατάλογος είναι 94. Κάνοντας κλικ σε κάθε κατηγορία, εμφανίζονται επιπλέον πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Google προσδιόρισε το ενδιαφέρον σας για διάφορες θεματικές κατηγορίες.
Εξετάζοντας τις μεθόδους συλλογής δεδομένων από τη Google, θα μπορούσαμε να κάνουμε μια ομαδοποίηση με βάση την πηγή, σε 4 βασικές ενότητες.
- 1η ενότητα: Στοιχεία που μοιραστήκατε
Οι δημογραφικές πληροφορίες, όπως η ηλικία και το φύλο, προέρχονται απευθείας από το λογαριασμό σας στη Google. Είναι οι πληροφορίες που ζητά η Google κατά τη δημιουργία κάθε λογαριασμού χρήστη. - 2η ενότητα: Στοιχεία από περιηγήσεις
Μερικά από τα ενδιαφέροντά σας που έχουν καταγραφεί προέρχονται από cookies, τα οποία τοποθέτησαν websites και apps στο browser σας. Το cookie ενεργοποίησε διαφημίσεις επαναληπτικού μάρκετινγκ από το GDN και βλέπετε διαφημίσεις με αντικείμενα ή υπηρεσίες που είδατε σε κάποιο site και οι διαφημίσεις τους… σας ακολουθούν παντού.
- 3η ενότητα: Στοιχεία από υπηρεσίες Google
Αυτές οι κατηγορίες ενδιαφέροντος προκύπτουν βάσει της “δραστηριότητάς σας στις υπηρεσίες Google (όπως η Αναζήτηση ή το YouTube)”. Είναι σαφές, περί τίνος πρόκειται!
- 4η ενότητα: Στοιχεία από υπηρεσίες εκτός Google
Αυτές οι κατηγορίες ενδιαφερόντων είναι οι ίδιες με αυτές που προκύπτουν από τη χρήση των υπηρεσιών τής Google, με τη διαφορά πως τα στοιχεία συγκεντρώνονται από τρίτα sites.
Διαχείριση των δεδομένων
Όπως γίνεται σαφές, η Google συλλέγει δεδομένα από παντού και μάλιστα με ευκολία, αφού είναι και κυρίαρχος του διαδικτυακού τοπίου. Όμως, αυτές τις πληροφορίες τις μοιράζεται με τους χρήστες της. Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα σχετικά δεδομένα στη σελίδα “Η Δραστηριότητα μου“, που περιέχει λεπτομέρειες για το τί έχει καταγράψει η Google. Πιθανώς θα εκπλαγείτε με όσα δείτε να έχουν καταγραφεί, ειδικά από τη χρήση του smartphone σας.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως η Google εξακολουθεί να παρακολουθεί τις πληροφορίες των χρηστών, ακόμα και αν δεν είναι συνδεδεμένοι στις υπηρεσίες της, μέσω των cookies, τα οποία παρέχουν δεδομένα στην εταιρεία, όπως επίσης και σε άλλες πλατφόρμες επαναληπτικού μάρκετινγκ.
Εάν θέλετε, μπορείτε να διαγράψετε τα δεδομένα που αποθηκεύει η Google στη σελίδα “Η Δραστηριότητα μου” που αναφέρθηκε πιο πάνω, όπου υπάρχει η επιλογή να αφαιρέσετε όλες αυτές τις πληροφορίες. Επίσης, η Google δίνει στους χρήστες τον έλεγχο της συλλογής, αποθήκευσης και εξατομίκευσης δεδομένων. Μπορείτε να προβάλετε τα δεδομένα, καθώς και να τα διαγράψετε. Βεβαίως, δε θα γλυτώσετε από τις διαφημίσεις, αλλά θα βλέπετε γενικότερα διάφορες διαφημίσεις, προφανώς και κάποιες που δε σχετίζονται με τα ενδιαφέροντά σας.
Πηγή: www.webworldnews.gr