Εάν “τρέχεις” μια επιχείρηση ή σκέφτεσαι να ξεκινήσεις μια νέα, θα πρέπει να έχεις κι ένα πλάνο για το πώς θα την προωθήσεις. Το marketing plan στοχεύει να θέσει τα θεμέλια για την ανάπτυξη της επιχείρησής σου και να βελτιώσει δραματικά την επιτυχία της. Ένα καλό marketing plan, θα περιλαμβάνει τα πάντα: από το ποια είναι η αγορά που στοχεύεις, μέχρι το πώς θα κερδίσεις και θα διατηρήσεις τους πελάτες σου. Επίσης, δεν τελειώνει ποτέ. Δηλαδή, είναι πάντα ένα έργο σε εξέλιξη, επειδή καθώς ξεκινάς την επιχείρησή σου και συλλέγεις περισσότερες πληροφορίες και δεδομένα, πρέπει να έχεις ευελιξία και να προσαρμόζεις τα σχέδιά σου ανάλογα.
Μια καλή αρχή για να φτιάξεις το δικό σου marketing plan, είναι να ακολουθήσεις τα παρακάτω.
Πραγματοποίησε ένα situation analysis
Το situation analysis είναι η διαδικασία αξιολόγησης των εσωτερικών και εξωτερικών συνθηκών που θα επηρεάσουν την επιχείρησή σου και την επιτυχία της. Θα σε βοηθήσει να εντοπίσεις τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις ώστε να χτίσεις τα θεμέλια πάνω στα οποία θα σχεδιάσεις μια στρατηγική κομμένη και ραμμένη στη δική σου επιχείρηση.
Εδώ είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να λάβεις υπόψη σε μια ανάλυση κατάστασης:
Τα προϊόντα σου και η διανομή τους
Εξέτασε προσεκτικά τα τρέχοντα προϊόντα και τις υπηρεσίες σου. Ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών σου;
Το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα
Μπορεί να είναι μικρό ή ίσως να μην το έχεις εντοπίσει ακόμη. Ωστόσο, όλες οι επιχειρήσεις έχουν κάποιο είδος ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, επειδή όλες οι επιχειρήσεις είναι μοναδικές. Για να προσδιορίσεις το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα, πρέπει να προσδιορίσεις τους βασικούς ανταγωνιστές σου, τη θέση των προϊόντων τους, τα δυνατά τους σημεία και τις αδυναμίες τους.
Τέλος, θα πρέπει να κάνεις μια ανάλυση SWOT με αυτές τις πληροφορίες. Μια ανάλυση SWOT καταγράφει τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τoυς κινδύνους. Συνήθως έχει τη μορφή πίνακα χωρισμένου σε τέσσερις ενότητες (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).
Καθορισμός target market
Αυτό είναι το σημαντικότερο μέρος οποιουδήποτε marketing plan. Ερεύνησε σε βάθος την αγορά που στοχεύεις και βεβαιώσου ότι κατανοείς τα χαρακτηριστικά της, όπως δημογραφικά, γεωγραφική θέση, τάσεις, ενδιαφέροντα και προκλήσεις.
Το target market θα πρέπει στη συνέχεια να χωριστεί σε ομάδες (target groups). Αφού δημιουργήσεις και ερευνήσεις κάθε ένα από τα target groups, σου συνιστούμε ανεπιφύλακτα να δημιουργήσεις από 3-5 Customer Personas για να σε βοηθήσουν να διατηρήσεις όλες αυτές τις πληροφορίες οργανωμένες. Το Customer Persona είναι ένα πλασματικό μοντέλο ενός ιδανικού πελάτη, το οποίο περιλαμβάνει την ηλικία, τις προτιμήσεις και τις αντιπάθειές του, το επίπεδο εισοδήματος, τη ρουτίνα κλπ.
Σχεδιασμός στρατηγικής marketing
Αυτή η ενότητα πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους τρόπους με τους οποίους σκοπεύεις να προσεγγίσεις κάθε ένα από τα target groups σου. Σήμερα, οι τρόποι που μπορείς να επικοινωνήσεις με τους δυνητικούς σου πελάτες, είναι περισσότεροι από ποτέ. Μπορείς να επιλέξεις να βασιστείς στην παραδοσιακή διαφήμιση (πχ εφημερίδες, πινακίδες) ή μπορείς να δοκιμάσεις το συνεχώς εξελισσόμενο digital marketing, όπως paid ads, SEO και content marketing. Οι περισσότερες επιχειρήσεις επιλέγουν ένα συνδυασμό αυτών των δύο.
Σίγουρα πάντως, ο σχεδιασμός στρατηγικής marketing πρέπει να περιλαμβάνει λεπτομερείς απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως: Ποιες offline marketing ενέργειες θα συμπεριλάβεις; Πώς σκοπεύεις να προσεγγίσεις τους καταναλωτές σου online; Θα χρησιμοποιήσεις PPC ads; Θα χρησιμοποιήσεις Social Media; Πώς θα προωθήσεις το word of mouth μέσω της ευχάριστης εμπειρίας των πελατών; Ποιο προβλέπεται ότι θα είναι το κόστος απόκτησης πελατών;
Δύο συμβουλές που μπορούμε να σου δώσουμε συνολικά γι’ αυτή την ενότητα είναι: Μην φοβάσαι να δοκιμάσεις νέα πράγματα και μην προσπαθήσεις να κάνεις πάρα πολλά ταυτόχρονα. Μπορεί να είναι πολύ πιο αποτελεσματικό να επικεντρωθείς σε 2-3 marketing activities, παρά να ασχοληθείς με 10.
Goals και Budget
Τέλος, αφού καταγράψεις τους τρόπους προσέλκυσης πελατών, πρέπει να θέσεις ορισμένους συγκεκριμένους στόχους. Τι πρέπει να επιτευχθεί από τις ενέργειες marketing ώστε να σε βοηθήσουν να πετύχεις τους επιχειρηματικούς σου στόχους στο σύνολο;
Εδώ, μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη πολύ δημοφιλή μέθοδο SMART. Τα κριτήρια για τους SMART στόχους αποδίδονται συνήθως στην ιδέα του Peter Drucker’s Management by Objectives.
Το SMART σημαίνει:
Specific
Measurable
Achievable
Relevant
Time-bound
Μόλις ορίσεις τους στόχους σου και ξέρεις πώς θέλεις να τους πετύχεις, πρέπει να ορίσεις και το αντίστοιχο budget. Σε αυτό το σημείο, εάν αισθάνεσαι ότι η επίτευξη των στόχων που έχεις θέσει είναι υπερβολικά δαπανηρή, ίσως θελήσεις είτε να επαναξιολογήσεις τη στρατηγική marketing και να αποχωριστείς μερικές από τις λιγότερο ουσιαστικές ιδέες σου. Επίσης, είναι πιθανό να επαναξιολογήσεις τους στόχους σου, ώστε να βρεις τελικά τη σωστή ισορροπία οφέλους και κόστους για την τρέχουσα κατάσταση της επιχείρησής σου.
Πηγή : www.papaki.com