Όλοι, λίγο πολύ, έχουμε ακούσει για την έρευνα αγοράς. Συχνά η φράση χρησιμοποιείται από καταναλωτές οι οποίοι εξετάζουν όλες τις παραμέτρους, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και την τιμή, πριν προβούν σε μια νέα αγορά, προκειμένου να αποφασίσουν πιο προϊόν ή υπηρεσία θα επιλέξουν. Αυτό επιτυγχάνεται εύκολα με γρήγορη αναζήτηση στο internet ή έρευνα σε κάποια φυσικά καταστήματα.
Όταν, όμως, έχεις επιχείρηση και θέλεις να κάνεις έρευνα αγοράς, τότε τα πράγματα γίνονται λίγο πιο πιο σύνθετα. Ευτυχώς, έχουν αναπτυχθεί οι κατάλληλες τεχνικές και εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να ξεκινήσεις. Εδώ θα σου παρουσιάσουμε την πιο συνηθισμένη μεθοδολογία, και τα δικά μας “μυστικά”.
Τι σημαίνει έρευνα αγοράς για μια επιχείρηση;
Η έρευνα αγοράς είναι το απόλυτο εργαλείο για την επιχείρησή σου. Θα σε βοηθήσει να συγκεντρώσεις, να επεξεργαστείς και να αξιοποιήσεις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για να λάβεις στρατηγικές αποφάσεις. Το κύριο αντικείμενο μιας τέτοιας έρευνας είναι το αγοραστικό σου κοινό, το μέγεθός του, οι ανάγκες του, καθώς επίσης και οι επιθυμίες του και πώς αυτές εξελίσσονται.
Έρευνα Marketing
Η έρευνα marketing συχνά συγχέεται με την έρευνα αγοράς. Ωστόσο, στην περίπτωση αυτή μιλάμε κυρίως για τις διαδικασίες μάρκετινγκ. Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στο marketing research και στη συλλογή, ανάλυση, επεξεργασία δεδομένων που έχουν σκοπό την λήψη αποφάσεων για την marketing στρατηγική που θα ακολουθήσουμε ή που θα αναδιαμορφώσουμε.
Μπορεί μια έρευνα αγοράς να γεννάει αμέτρητες διαδικασίες marketing, αλλά από μόνη της υπολείπεται σημαντικά δεδομένα, που πρακτικά αφορούν μια ξεχωριστή έρευνα.
Ποια βήματα θα ακολουθήσεις
Αν και τα βήματα μιας έρευνας αγοράς ποικίλουν πολλές φορές, θα μπορούσαμε να τα συνοψίσουμε στα εξής παρακάτω:
Όρισε το πρόβλημα- Βρες την ευκαιρία
Το πρώτο βήμα είναι να θέσεις το ερώτημα στο οποίο πρέπει να απαντήσεις. Αυτό διαφέρει αναλόγως του σκοπού σου. Διαφορετικά ερωτήματα θα θέσεις αν πρόκειται να ανοίξεις τώρα την επιχείρησή σου ή ένα νέο υποκατάστημα, άλλα αν πρόκειται να λανσάρεις ένα νέο προϊόν και αναρωτιέσαι για την απήχησή του, και άλλα αν θέλεις να αλλάξεις το σήμα ή την εμφάνιση των προϊόντων σου. Μπορεί ακόμα να ψάχνεις νέες πιθανές ευκαιρίες επέκτασης, οπότε και χρειάζεσαι περισσότερα στοιχεία για τις ανάγκες των καταναλωτών. Όποια και αν είναι η περίπτωσή, πρέπει να ορίσεις το πρόβλημα με τρόπο σαφή και ορισμένο, και να αποφύγεις πολύ γενικά ή πολύ ειδικά ερωτήματα.
Σχεδίασε την έρευνά σου
Σε δεύτερη φάση πρέπει να αποφασίσεις από πού θα συλλέξεις στοιχεία. Οι πηγές σου θα είναι πρωτογενείς ή δευτερογενείς.
Οι δευτερογενείς πηγές είναι ήδη υπάρχουσες πληροφορίες, ερευνες που έχουν γίνει από άλλους, και στοιχεία που έχουν συλλεχθεί και αρχειοθετηθεί. Στην εποχή του διαδικτύου, πολλές πληροφορίες είναι προσβάσιμες με ένα απλό googlάρισμα, δεν είναι όμως πάντα αξιόπιστες. Ακριβέστερα στοιχεία θα βρεις από ενώσεις εμπόρων, επιμελητήρια, δημοσιευμένες έρευνες της στατιστικής υπηρεσίας και έρευνες που γίνονται σε πανεπιστήμια. Αρνητικό αυτών των πηγών είναι ότι είναι εξίσου διαθέσιμες και για τον ανταγωνισμό. Θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις την αγορά, αλλά δεν θα σου δώσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα.
Πιο καινοτόμες πληροφορίες θα συλλέξεις από πρωτογενείς πηγές. Εδώ συγκαταλέγονται οι προσωπικές συνεντεύξεις, οι προβολικές τεχνικές, ερωτηματολόγια κλειστού και ανοιχτού τύπου.
Στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να καθορίσεις το δείγμα που ενδιαφέρει την έρευνά σου, ανάλογα με τα ερωτήματα που έχεις θέσει. Τυχαία δείγματα είναι πιο αντιπροσωπευτικά του συνόλου της αγοράς. Μπορεί, όμως, να θέλεις να μελετήσεις μόνο συγκεκριμένη ομάδα του αγοραστικού κοινού, ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τη γεωγραφική τοποθεσία και τα ενδιαφέροντα.
Συλλογή των δεδομένων
Η συλλογή των δεδομένων είναι η κύρια φάση, η υλοποίηση της έρευνάς σου. Μπορεί να γίνει μέσω προσωπικής επαφής, τηλεφωνικά ή φυσικά και online.
Ανάλυση των δεδομένων
Έχοντας στα χέρια σου όλα τα δεδομένα της έρευνας αγοράς, περνάς στο πιο σημαντικό στάδιο: αυτό της ανάλυσης. Πρέπει να επαληθεύσεις, να κωδικοποιήσεις και τέλος να καταγράψεις τα δεδομένα που έχει συλλέξει. Θα τολμούσα να πω ότι αυτό είναι ίσως και το πιο κομβικό σημείο. Αν η ανάλυση παρουσιάζει προβλήματα ή ελλείψεις, ίσως χρειαστεί να γυρίσεις πίσω στην συλλογή των δεδομένων ή ακόμα και να επιλέξεις άλλη μέθοδο για την έρευνα.
Τα ευρήματα της έρευνας καταγράφονται και συνοψίζονται σε μια έκθεση συμπερασμάτων. Αν η έρευνα έχει πετύχει, τα ευρήματα θα πρέπει να απαντάνε στο αρχικό πρόβλημα που είχες θέσει.
Στρατηγική Απόφαση
Η ουσία μιας έρευνας αγοράς είναι να χαράξεις μια καινούργια επιχειρηματική στρατηγική ή να ανανεώσεις την υφιστάμενη. Είτε θέλεις να βγάλεις ένα νέο προϊόν στην αγορά, είτε να ανανεώσεις ένα υπάρχον, τώρα έχεις τα δεδομένα για να πάρεις τη σωστή απόφαση.
Έρευνα αγοράς στο digital περιβάλλον
Το περιβάλλον στο Digital Marketing φημίζεται ούτως ή άλλως για το κυρίαρχο γεγονός ότι μπορούμε να έχουμε πάντα δεδομένα σε ό,τι κάνουμε. Στο κομμάτι της έρευνας αγοράς, τώρα, οι δυνατότητες και οι ευκολίες είναι μεγάλες.
Υπάρχει πλήθος από εργαλεία για να πάρεις πρωτογενή στοιχεία. Online ερωτηματολόγια, έτοιμα διαφημιστικά κοινά για να προσεγγίσεις μέσω paid ads, πλατφόρμες, και διαφημιστικά εργαλεία, για να αξιολογήσεις ακόμα και το brand lift ενός business μέσω Facebook / Google.
Στο digital περιβάλλον μπορούμε να βρούμε αμέτρητα εργαλεία που θα βοηθήσουν να έχουμε μια to-the-point έρευνα αγοράς. Και ακόμα περισσότερο, αν πάμε στο κομμάτι της έρευνας marketing, μπορούμε να βρούμε και αξιολογήσουμε την buyer persona μας με βάση τα υφιστάμενα digital κανάλια, και να την στοχεύσουμε σε βαθμό που δεν θα ήταν δυνατόν σε offline κανάλια.
Πηγή: www.papaki.com