Μήπως είσαι ένας από τους δύσπιστους επιχειρηματίες που φοβούνται την διαδικτυακή εξέλιξη και μένεις μόνο στο φυσικό σου κατάστημα; Πιστεύεις ότι το να διαθέσεις χρήματα για τη σωστή κατασκευή της ιστοσελίδας σου δεν είναι κάτι που θα σου αποφέρει κέρδος;
Έχοντας συναντήσει και συζητήσει με εκατοντάδες πελάτες, ή πιθανούς πελάτες σχετικά με την κατασκευή ενός site ή eshop, ακούμε πολλές φορές τους φόβους και τους ενδοιασμούς τους για το ξεκίνημα ενός τέτοιου έργου. Από το «δεν ξέρω τι να πιστέψω για το κόστος, άλλος σου λέει Χ και άλλος 10Χ» στο «κάποιος γνωστός ξεκίνησε την κατασκευή ενός eshop και του πήρε ένα χρόνο» έως και το «κάποιος φίλος κατασκεύασε ένα eshop και του έμειναν τα έξοδα γιατί δεν πούλησε ποτέ τίποτε».
Δες λοιπόν τι πρέπει να κάνεις για να μη βγουν αληθινές οι σκέψεις και οι φόβοι σου!
Πως ΔΕΝ θα αποτύχεις;
Τι πρέπει λοιπόν να προσέξεις για να μην είσαι ένας από τους επιχειρηματίες που θα «μπλέξουν» σε ατέρμονες διαδικασίες κατασκευής ή – ακόμη χειρότερα – θα καταλήξουν με κάποιο site ή eshop, που θα τους μείνει ως οικονομικό (αλλά και «ψυχικό») βάρος και δε θα αποδώσει αυτά που αναμένεις;
1. Μην προσπαθείς να αντιγράψεις κάποιον ανταγωνιστή
Το να αντιγράψεις το site ή το eshop ενός ανταγωνιστή σε βάζει αυτόματα σε μειονεκτική θέση γιατί γίνεσαι ένα “me too”, ένα – τις περισσότερες φορές – κακέκτυπο του «πρωτότυπου» που γνωρίζει και εμπιστεύεται ο κόσμος. Γιατί να έρθει σε σένα;
Το άλλο μειονέκτημα αυτής της πρακτικής είναι πως μπορεί αυτό που έχει ο ανταγωνιστής σου να μην το χρειάζεσαι (να χρειάζεσαι κάτι μικρότερο και οικονομικότερο) ή κάτι διαφορετικό.
Το τι χρειάζεσαι εξαρτάται από το κοινό στο οποίο στοχεύεις, την εικόνα που έχεις δημιουργήσει ή θέλεις να δημιουργήσεις στο μυαλό του καταναλωτή για τα προϊόντα σου (η οποία θέλεις και πρέπει να είναι διαφορετική από αυτή των ανταγωνιστών σου), τα πλεονεκτήματα που έχεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό και φυσικά… τον προϋπολογισμό σου.
Η εκκίνηση, λοιπόν, για το site ή το eshop σου, ξεκινάει από το marketing της εταιρείας σου και όχι από το «θέλω ένα eshop σαν… αυτό».
2. Επένδυσε σε χρόνο…
Η κατασκευή ενός site ή eshop δεν απαιτεί μόνο χρήματα αλλά και το χρόνο σου. Ειδικά για την περίπτωση του eshop θα πρέπει να μιλήσεις με την τράπεζά σου για τις online πληρωμές (ξέρω, υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις) αλλά και με την μεταφορική και το courier των οποίων τους τιμοκαταλόγους θα πρέπει να δώσεις στην εταιρεία που σου κατασκευάζει το eshop, και τον φωτογράφο ο οποίος θα σου τραβήξει φωτογραφίες marketing και προϊόντων.
Αλλά και στην περίπτωση του site θα πρέπει να γράψεις τα κείμενα τα οποία θα χτενίσετε μαζί με την εταιρεία κατασκευής (τα κείμενα είναι ένα από τα πιο χρονοβόρα κομμάτια από την πλευρά του πελάτη και πραγματικά συστήνω να τα δώσετε σε κειμενογράφο τον οποίο σίγουρα μπορεί να σας παρέχει ή να σας συστήσει η εταιρεία κατασκευής).
3. …και σε χρήμα
Μην κάνεις την γνωστή ερώτηση «πόσο κάνει ένα site”. Δεν υπάρχει τιμοκατάλογος, γιατί οι ανάγκες του κάθε πελάτη είναι διαφορετικές, αλλά και οι επιλογές στην κατασκευή είναι επίσης πολλές!
Επίσης, μην κάνεις την ερώτηση «έχω ακούσει πως ένα eshop μπορεί να κοστίσει Χ χρήματα, εσείς γιατί ζητάτε παραπάνω;». Αυτός που έδωσε μια χαμηλή τιμή, μπορεί να την έδωσε γιατί είχε ανάγκη τα χρήματα, για να μη χάσει το έργο ελπίζοντας πως ο πελάτης θα του φέρει κι άλλα έσοδα από διαφήμιση, γιατί είναι στο ξεκίνημά του και θέλει να φτιάξει ένα portfolio από έργα, και για ένα σωρό άλλους λόγους.
Αυτός που θα κατασκευάσει το eshop είναι υποχρεωμένος να δικαιολογήσει την ΔΙΚΗ ΤΟΥ τιμή και όχι την τιμή του σε σχέση με κάτι που «άκουσες». Και όπως σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις (ρούχα, παπούτσια, σπίτια, αυτοκίνητα και… sites), ισχύει με ελάχιστες εξαιρέσεις το «ότι πληρώσεις παίρνεις».
4. Φωτογραφία, φωτογραφία, φωτογραφία
Ανέφερα παραπάνω τον φωτογράφο. Είναι γεγονός πως η συμβολή τής φωτογραφίας σε ένα οποιοδήποτε site ή eshop είναι καθοριστική, γιατί είναι το μάτι που αγοράζει πρώτα και μετά το μυαλό! Τόσο απλά.
Γι’ αυτό και η επιλογή του φωτογράφου είναι σημαντική. Αν ο φίλος, ξάδερφος, ανιψιά σου είναι φωτογράφος γάμων, ΔΕΝ σημαίνει ότι μπορεί να φωτογραφίσει τα προϊόντα που θέλεις να βάλεις στο eshop σου. Αν επιμείνεις όμως να τον χρησιμοποιήσεις, ζήτα να δεις δουλειά του πάνω στο αντικείμενό σου, ή σε φωτογράφιση προϊόντων και δείξε τη δουλειά του στην εταιρεία που θα σου κατασκευάσει το eshop.
5. Να είσαι… Εγγλέζος
Αν έχεις συμφωνήσει με την εταιρεία κατασκευής χρόνο παράδοσης σε π.χ. 2 μήνες, μην τους δίνεις το υλικό που χρειάζονται στο τέλος του 1ου μήνα. Είναι λογικό να μη σου παραδώσουν το site στην ώρα που έχετε συμφωνήσει.
Επίσης, προσπάθησε να δώσεις όλο το υλικό μαζί και μην ακολουθείς την γνωστή πρακτική «ξεκινήστε εσείς και θα σας στέλνω το υλικό λίγο λίγο». Είναι πολύ πιο χρονοβόρο να ασχολείται ο τεχνικός «λίγο λίγο» με το site. Δε θα το κάνει και θα περιμένει όλο το υλικό και έτσι θα καταλήξετε στο να υπάρχουν καθυστερήσεις.
6. Απέφυγε τις υπερβολές
Όταν έρχεται κάποιος υποψήφιος πελάτης για την κατασκευή ενός eshop με προδιαγραφές… Amazon, του κάνουμε την ερώτηση που κανένας δεν θέλει να ακούσει: «τι προϋπολογισμό διαθέτετε για την κατασκευή του eshop σας;» Αν και ως πελάτης δεν είσαι υποχρεωμένος να γνωρίζεις πόσο μπορεί να κοστίσει ένα site όπως αυτό της Amazon, είναι καλό να καταλαβαίνεις πως ακόμη και στον digital κόσμο, τα έργα υπόκεινται στους περιορισμούς του προϋπολογισμού που διαθέτεις.
Ξεκίνησε με κάτι που μπορείς να αντέξεις οικονομικά (το οποίο θα είναι μεν «μικρό» αλλά ολοκληρωμένο) και όταν αρχίσουν να έρχονται τα πρώτα έσοδα μπορείς να το εξελίξεις και να το μεγαλώσεις (περισσότεροι μηχανισμοί, περισσότερες γλώσσες, κ.λπ.).
7. Μην αλλάζεις τις προδιαγραφές
Για να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του σπιτιού, είναι σαν να ξεκινάς ζητώντας να σου χτίσουν ένα σπίτι με 2 δωμάτια και ξαφνικά να ζητάς 4 (ενώ η κατασκευή έχει σχεδόν ολοκληρωθεί) ή να ζητάς να σου φέρουν ένα τζιπ και όταν αυτό φτάνει στο τελωνείο να πεις ότι άλλαξες γνώμη και θέλεις οικογενειακό αυτοκίνητο.
8. Οι καλοί λογαριασμοί…
Ζήτα από την εταιρεία που θα σου κατασκευάσει το site να σου δώσει μια προσφορά η οποία θα περιγράφει το έργο, τους χρόνους παράδοσης και τα κόστη (κατασκευή, design, συγγραφή κειμένων, μεταφράσεις, φωτογράφιση, φιλοξενία, υποστήριξη, συντήρηση) με λεπτομέρεια, όπως επίσης και το τί περιμένει σε υλικό από εσένα και πότε, αλλά και το πλάνο πληρωμών.
Πηγή : www.webworldnews.gr