Κάθε χώρα έχει τις ιδιαιτερότητές της. Και στην Ελλάδα, όσον αφορά στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, μία από τις βασικές ιδιαιτερότητες είναι η δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή.
Δεν γνωρίζω αν είναι ελληνική πατέντα, αλλά μέχρι πριν από μερικά χρόνια η αντικαταβολή ήταν ο βασικός τρόπος πληρωμής στις online αγορές. Προσωπικά, δεν έχω πληρώσει ποτέ με αντικαταβολή (προτιμώ τις κάρτες) αλλά απ’ ό,τι φαίνεται υπάρχουν ακόμη αρκετοί.
Ο αριθμός πρέπει να μειώνεται, αν κρίνει κανείς από το γεγονός ότι το 2020 ο αριθμός των συναλλαγών με κάρτες στο ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 70%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Cardlink. Βέβαια, μπορεί να πει κανείς ότι η αύξηση αυτή προήλθε επειδή απλά αυξήθηκαν οι online αγορές, αλλά η αίσθηση που έχω είναι πως πολλοί ήταν εκείνοι που προτιμούν να πληρώνουν πλέον με κάρτα αντί με αντικαταβολή.
Γενικότερα, τα μετρητά, ιδίως την περίοδο της καραντίνας, είναι κάτι που αποφεύγουν πολλοί να χρησιμοποιήσουν. Και αυτό προκύπτει από την εντυπωσιακή αύξηση που υπάρχει γενικότερα στη χρήση των καρτών για χαμηλής αξίας αγορές, ήτοι κάτω από 2 ευρώ. Ακόμη και για online αγορές μέχρι 10 ευρώ, η κάρτα έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται όλο και πιο πολύ. Τόσο, που πλέον αρχίζεις να αναρωτιέσαι αν πραγματικά έχει νόημα για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα να συνεχίσει να έχει την αντικαταβολή ως δυνατότητα πληρωμής.
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν μπορεί να είναι σαφής. Η αντικαταβολή έχει ένα επιπλέον κόστος, τόσο για τον πελάτη όσο και για το ηλεκτρονικό κατάστημα. Επίσης, δημιουργεί ένα επιπλέον επίπεδο συναλλαγής του καταστήματος με τον courier. Γενικώς, είναι πολλά τα ζητήματα που υπάρχουν. Επιπρόσθετα, με την αντικαταβολή ο πελάτης μπορεί να ακυρώσει την παραγγελία όταν αυτή φθάσει στην πόρτα του σπιτιού του. Πολύ απλά, δε θα την παραλάβει. Γεγονός που δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα με την επιστροφή και επιπλέον κόστος, τόσο για τον courier όσο και για το ηλεκτρονικό κατάστημα.
Από την άλλη πλευρά, όμως, υπάρχουν ακόμη καταναλωτές που δεν θέλουν να χρησιμοποιούν κάρτες στις online αγορές τους. Ακόμη και στην εποχή του Strong Customer Authentication, οι φόβοι υπάρχουν. Και υπάρχει κόσμος που θέλει να πληρώνει με μετρητά. Οπότε η κατάργηση της αντικαταβολής είναι κάτι που θέλει τόλμη από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Βέβαια, υπάρχει και η άλλη λύση. Πολύ απλά, η πληρωμή με μετρητά να προσφέρεται ως επιλογή μόνο αν ο καταναλωτής πάει από το κατάστημα για να παραλάβει την παραγγελία του, ή από ένα pickup point του courier. Το τελευταίο είναι κάτι που θα μας απασχολήσει, πιστεύω, αρκετά στο προσεχές μέλλον. Εκεί θα μπορούσε να λειτουργήσει το συγκεκριμένο μοντέλο πληρωμής με μετρητά. Αλλά, όσον αφορά στην αντικαταβολή, μάλλον σταδιακά θα πρέπει να οδηγηθούμε προς την κατάργησή της.
Πηγή: www.webworldnews.gr